torsdag 11 februari 2010

Hantverk



Var går gränsen mellan hantverk och konst?
Veckans tema på Torsdagsfoto är hantverk.

Detta lilla skrin är en modell, av min moster.
Det riktiga blev mycket större, och fick vara med på en utställning i Tyskland.
Hon hade nog velat att jag benämnde det som konst, hon har gått den långa vägen.
Konstindustri i Göteborg, m.m!
Men bakom konsten ligger ett skickligt hantverk.
Men tyvärr har hon tappat gnista (tur att hon inte vet om min blogg!).
Efter en sommar på västkusten för några år sen, kom hon hem till en verkstad som hade haft en vattenläcka.
Allt som stod på tork blev förstört, ett halvårs jobb var förlorat.
Året efter hade de inbrott, och de stal bara hennes arbeten.
Tyder på god smak, men det hade knäckt vem som helst!

Hur som helst jag älskar det lilla skrinet.

8 kommentarer:

  1. Underbart vackert skrin! Förstår att du tycker om det!
    Ha en fin torsdag!

    SvaraRadera
  2. Ett mycket annorlunda snyggt skrin, som tilltalar mig!

    Ha en fin torsdag//E-L

    SvaraRadera
  3. Vackert skrin ... gripande historia!!!

    SvaraRadera
  4. Din berättelse ökar på förståelsen att du älskar skrinet. Fint skrivet. Ser onekligen vackert ut. Underbara färger och skoj med locket, som liksom hänger på skrinet. Vacker tolkning och visst går hantverk och konst många gånger hand i hand.

    SvaraRadera
  5. Oj vilken otur hon haft, men skrinet är så gulligt. Fina gröna nyanser:) Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  6. Så fin :) och självklart kan man förstå att du älskar detta skrin ..det skull jag också göra :D

    SvaraRadera
  7. Jättefint skrin !
    Jag älskar grönt :)

    SvaraRadera
  8. Mitt lilla skrin är 7*7*7 cm, de hon hade med på utställningen var ca 70*70*70 cm. Vaser och urnor, var oftast upp mot en meter höga.
    Vi talar alltså inte om några koppar och fat, utan konst för offentlig miljö.
    De måste ha haft en lastbil, vid inbrottet, för att få med sig sakerna.
    Men vad tog de vägen sen???

    SvaraRadera