måndag 8 mars 2010

Ett liv packas ner!

Idag har jag hjälpt min älskade mamma!
Hennes ingifta moster, född 1920, har äntligen fått ett äldreboende. Efter 3 mån på rehab och fyra avslag, har kommunen kommit på att hon inte blir piggare.
Igår hjälpte syrran till att packa, och idag var det min tur. Vi har verkligen slitit som djur.
Gamla lägenheten, nya, gamla, hämta mat i korvaholken, nya och tillbaka till den gamla!
Mamsen hann även med att besöka henne, och då tog hon upp vissa saker hon lovar oss.
Här är det hon alltid sagt att jag skulle få.


Hon är född som "oäkting" (vilket otroligt fult ord), av en ung moder i medelklassen.
Det var ju en skandal så hon blev utplacerad, hon hade turen att hamna hos en bonnafamilj.
 Där växte hon upp utan att veta, att det inte var hennes egna syskon.
Ibland kom det en fin dam från stan och hälsade på henne.

Efter några år ansåg morfader att det blev för dyrt, så hon fick flytta hem till dem.
Men när modern och hennes nya man och barn kom på besök, fick hon inte sitta med vid bordet.
Dåtidens moral!
Hon har berättat för mig, om första gången morfadern tog med henne på tivoli.
Han köpte en sockerdricka till henne, då var hon nästan 10 år.
Sen var det dags för nästa flytt!
De började bli gamla och hon fick flytta från Kalmar till ett barnlöst par i Karlskrona.
Där fick hon det jättebra. De verkligen älskade henne!
De hyrde ut ett rum till sjömän, för att få det att gå runt.
När de inte kunde betala i reda pengar, blev det ibland i saker de hade haft med hem.
På detta sätt hade denna Japanska théservis hamnat där.
När de gick bort ärvde hon dem, och hon har alltid sagt att jag skulle ha den.
Jag dricker inte kaffe, så det är kanske därför!
Även om jag inte är så mycket för guld och glitter, har jag alltid beundrat den.
Den är helt klart gjord för den europiska marknade och troligen inte så värdefull.
Men den är nog runt 100 år, så snart kanske den blir det.


När vi rensade i lådorna i köker, hittade vi dessa godbitar som jag tog.
Det verkar inte, som det har varit någon strykande åtgång på häftstift!
Underbara små askar.


Bland det som skulle gå till metallåtervining, hittade denna mätsticka i mässing.
Det är en stämpel i form av en krona och bokstäverna KLG, eller KLC,samt årtalet 1803.
Någon som vet vad det står för?

1 kommentar:

  1. Här kommer en kram från ännu en oäkting ;-)

    Pennelina

    SvaraRadera