onsdag 10 mars 2010

Torsdagsreflektionen vecka 10


Vecka 10 har handlat mycket om flytt, rensning och städning!

Ibland känns det som vi inte har gjort något annat, de senaste åtta åren.
Vi är en väldigt liten släkt. Min mormor var en, i en syskonskara på fem barn. Hon var den enda som skaffade barn, min mamma och moster. Ganska ovanligt eftersom de var födda 1915-1927.
Mamma har tre barn, jag, syrran och min sladdbror som är 11 år yngre, men min moster har inga.
För 10 år sedan separerade mina föräldrar, så man kan säga att vi är tre starka kvinnor och en liten knodd!

Det började för åtta år sen, när mormors tvillingsyster blev dålig och fick plats på äldreboende. Där bodde hon i 11 dagar, innan hon gick bort. Där stod vi med två lägenheter som skulle tömas och städas. Min moster bor 30 mil bort, och har väldigt svårt att inse hur mycket jobb det är.

Sen fick mammas morbror cancer och hon fick ta över rodret igen, hans fru gick bort -01.
För 2 år sen började vi tömma hans villa med tillbyggnader, det tog ett halvår. Vi slet verkligen som djur!
Vad sägs om 1,2 ton metallskot till återvinningen, 100 kilo koppar, 200 skruvmejslar, 5 borrmaskiner, 200 snickrade såbäddar till växtthuset, 2 storkökskylskåp fulla med färg och kemikalier, 3 fulla carportar med spillvirke, en träkista full med mässingkopplingar till vatten, ett pannrum fullt av golvklinkers från 50-talet o.s.v!
Närmaste grannen kom över ibland, och sa att hon blev trött bara av att se oss slita.

Nu är det dags igen!
Mammas ingifta moster har fått plats på äldreboende, och i helgen satte vi igång!
Packa, slänga, och sortera!
I helgen ska vi ta vindsförrådet, och jag vet hur det ser där uppe!
SUCK!
Sen är vi klara, hoppas mamma kan pusta ut sen.
Det skulle hon verkligen behöva.
Jag har en god vän som undrar hur hon orkar, men jag vet hur trött hon är.
När det här är klar får vi nog ta en helg på spa, för att fira.

Fler Torsdagsreflktioner ser ni här!



2 kommentarer:

  1. Om det är någon tröst så tror jag inte du är ensam. Har en svärmor som samlat på sig en massa. Att rensa upp är "a never ending story". Samma sak med en annan släkting, där kan det bli ungefär i nivå som din mammas morbror. Fast jag hoppas det kan lösa sig enkelt. Fast nu när våren snart kommer ska det väl städas och rensas!? Hoppas ni får en skön spa-vistelse!

    SvaraRadera
  2. Jag har varit med om det några ggr, det är mycket känslor i omlopp och för att inte tala om jobbet!

    SvaraRadera