torsdag 11 mars 2010

Nostalgi så jag kan gråta!


Ett gammalt inscannat foto på min lillebror i ett nostalgiskt renoveringsobjekt, sent 80-tal!
(Tror inte att mamma uppskattade att han hade de nya skorna i garaget)

Min far har alltid haft ett stort intresse för gamla Italienska bilar, och vi syskon är nästan uppväxta i garaget.
En sommar när vi var på väg mot norrland för en "Nostalgiträff" i mitten av 80-talet, bromsade han plötsligt in och la in backen.
Han hade sett något i en hönsgård, och bakljusen verkade bekanta!
Visst var det en "Fiat 500 C Belvedere" från 1952, som då var hönshus (fy vad den luktade).
 En kombi på ca 2,5 m, med helt soltak och 17 hästkrafter.
Det var "lite" att göra vid den, och en dag när han kom in från garaget i glädjerus (dörrarna satt exakt) gav han den till mig och min syster.
Då var karossen nästan klar, motorn gick som en klocka, och det enda som skulle fixas (förrutom lack) var inredningen.
(Tror att vi har tygprover, från de flesta affärer i södra Sverige på gamla galontyger)

När bilen inte var hans svalnade intresset, och de andra vrålåken blev mer intressanta.

När syrran och jag studerade, behövde vi pengar och mamma köpte den av oss.
Efter ytterligare några år skilde mina föräldrar sig , men pappa fixade en bra köpare.
Hon fick bra valuta för sina pengar, och vad jag vet rullar den inte än på vägarna.

Behövs nog en karl som min far, för att ro detta projekt i land.
Fler bidrag ser ni här!


13 kommentarer:

  1. Vilken fin bild på den lille mekanikern och en härlig historia till.;)

    SvaraRadera
  2. Vilken lycklig barndom... få vara med när någon håller på med något han/hon brinner för, måste väcka ett eget intresse. Härlig bild!
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  3. =) Det finns en barnvisa på finska (finns kanske på svenska också) som heter Vad är små pojkar/flickor gjorda av? I texten sjunger man att små pojkar är gjorda av grodor, sniglar och tofsar på hundsvansar. Här skulle man kunna tillägga bilar, skiftnycklar och motorolja. Härlig bild! :)

    SvaraRadera
  4. Vi har våra minnen och väl är väl det.. en underbar historia du berättade och vilken fin bild på den lille mannen.. Tänk så fint vi hade det som barn ändå.. landet och allt vad det förde med sig:) Det är fint det finns scanner:))

    SvaraRadera
  5. Hahahaha! Sån trevlig läsning och en jättefin bild till! Min fredag är plötsligt mycket ljusare!

    SvaraRadera
  6. Kul bild och kul att läsa lite historia med... *ler*

    SvaraRadera
  7. vilken härlig nostalgi bild :-)

    ha en skön dag

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar härlig bild :) och vilken rolig hobby .men samtidigt en som kräver otroligt mycket jobb :)

    SvaraRadera
  9. Vilken helt underbar liten mekaniker, hög nostalgifaktor;-)

    SvaraRadera
  10. Du glömde att tillägga att vi var på väg till "Tomtelandet" i Mora och det han vi ej med, alla i bilen var inte lika glada som pappa.

    SvaraRadera
  11. Härlig bild och härlig historia! :)

    SvaraRadera
  12. Vilken fantastisk historia du delar med dig av, och bror din vilken liten mekaniker!

    SvaraRadera
  13. Gud syrran, det hade jag förtränkt! Vi kom fram så sent, att pappa tyckte att det var hutlöst betalt för en timme. Kommer ihåg nu att vi intog en lite matsäck på en parkering, inte så långt där i från. Om inte jag minns fel, plockade vi lingon i våra urdruckna muggar! :)

    SvaraRadera